.
LDN > Best practice LDN
.

54 samenwerkende dierenwelzijnsgroepen op Linkedin met ruim 101.000 groepsleden - www.linkedin-dierenwelzijn.nl - webmaster@linkedin-dierenwelzijn.nl
.

LDN   ·   Linked Dierenwelzijn   ·   LDN moderator richtlijnen   ·   LDN nieuwsbrief   ·   groei LDN totaal   ·   groei LDN per groep   ·   Best practice LDN
.
.

.
Best practice LDN -  ALLEEN GA JE SNELLER, SAMEN KOM JE VERDER


Best practice >>>  zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Best_practice

Een best practice is een techniek, werkmethode of activiteit die zich als effectiever heeft bewezen dan enige andere techniek, methode etc. De gedachte is dat met de juiste werkmethode een project uitgevoerd kan worden met minder problemen, minder onvoorziene complicaties en betere eindresultaten. Het is dus voor organisaties belangrijk de "best practices" binnen hun branche te kennen en de eigen manier van werken hiermee te kunnen vergelijken.

Linked Dierenwelzijn Nederland is actief sinds oktober 2008 en verzorgt 51 dierenwelzijngroepen op Linkedin met in totaal 95.000 groepsleden

Oktober 2016 telden we 10.400 bij 1 of meer LDN groepen aangesloten Nederlandstalige leden en 15.900 Engelstalige, in totaal dus 26.300 unieke leden

LDN is oorspronkelijk opgezet als een opstarthulp, zie http://linkedin-dierenwelzijn.nl/linked_dierenwelzijn.htm

Zoals Aldert en Donald maart 2009 tijdens onze eerste vergadering met de C.D.O.N. ( = Coalitie Dierenwelzijnsorganisaties Nederland ) op het kantoor van de W.S.P.A. overbrachten aan de aanwezige C.D.O.N. leden wilden wij ze helpen met het opzetten van een Linkedin groep en ons terugtrekken bij het behalen van de 1000 leden grens met een maximum van 3 jaar. Daarna zou de moederorganisaties het verder moeten runnen zonder ons. Het idee was dat boven die 1000 leden grens zijn er voldoen actieve leden en activiteiten zouden zijn om de groep bestaansrecht te geven. Daaronder zou zij een kwakkelend bestaan leiden en langzaam afsterven doordat leden afhaken bij gebrek aan zichtbare activiteiten.

Onderhand zijn we nu 8 jaar bezig en het gaat goed met LDN en zijn nu 51 groepen. Achteraf zien we ook niet in waarom we dan daarmee zouden moet stoppen en zolang er behoefte is van uit de Linkedin leden en vanuit de 35 aangesloten “moeder”organisaties gaan we gewoon lekker door en verwachten eind 2016 de 100.000 groepsleden grens te doorbreken.

BEST PRACTISE LDN

We hebben in die 8 jaar een eigen huisstijl ontwikkeld en standaard aanpak voor het opzetten van nieuwe Linkedin groepen. Die kan voor nieuwe leden nogal overdonderend overkomen. Zie LDN als een rijdende trein : je kan er op springen en meerijden maar we gaan NIET op je zitten wachten.

Een nieuwe Linkedin groep moet zo snel mogelijk boven de 200 – 300 leden komen en zo snel mogelijk 10 – 20 lopende discussies hebben. Ervaring leert dat nieuwe leden zich makkelijker aansluiten bij een lopende groep ook al is dat in feite alleen maar bladvulling met copy paste vanaf de website van de moederorganisatie. Indien we niet zorgen voor lopende discussies zie je de nieuwe leden al snel weer afhaken en de groep verlaten. Daarnaast is het belangrijk dat de groep goed vindbaar is in de Linkedin groepen zoekmachine door middel van de juiste zoektermen in de titel en de omschrijving en door te zorgen voor 200 + leden. Er zijn meer dan 2 miljoen Linkedin groepen. Het overgrote deel van de Linkedin groepen is rond de 50 tot 100 leden, daar  moet je dus BOVEN komen en daar zorgen wij voor ;-)

NEW of GERECYCLED

Het hangt af van het type moederorganisatie metname doelgroep en taal, en de beschikbaarheid van een groep die in de “koelkast” ligt of we een bestaande groep gaan recyclen en ombouwen of een nieuwe opzetten. Beide hebben hun voor- en nadelen. In ieder geval zorgen we ervoor dat binnen 24 uur de groep gevuld is met tenminste 10 berichten en binnen een week met 20. Dat is ook de periode dat de moederorganisatie zelf actief moet gaan worden en zelf berichten moet gaan plaatsen om zelf ervaring op te doen.

Gebruikelijk is dat een bestuurslid + de social media coördinator zich aansluiten en manager rechten krijgen. De social media coördinator krijgt tevens een LDN account met het logo van de moederorganisatie gebaseerd op een LDN mailadres. Dit mailadres en password NIET veranderen want dan kunnen wij er niet meer in. Advies is de social media coördinator zoveel mogelijk gebruik gaat maken van het LDN account en niet via zijn prive Linkedin account. zie http://linkedin-dierenwelzijn.nl/ldn_moderator_richtlijnen.htm

Zowel bij beroeps als bij vrijwillige dierenwelzijnsorganisaties zijn er regelmatig wisselingen van de wacht. Veel beroeps organisaties werken met jaar contracten en bij een aantal hebben we elk jaar een nieuwe contactpersoon ;-( niet bevorderlijk voor de continuïteit …  En ook bij dierenwelzijnorgansiaties die werken met vrijwilligers komen wisselingen regelmatig voor. Als alle LinkedIn contacten lopen via het prive Linkedin account gaan die telkens weer verloren.

Goed voorbeeld is Linkedin Jane Goodall Instituut : Diederik Visser had tot voorkort naast zijn prive Linkedin account  ook het JGI LDN account jgi-2@linkedin-dierenwelzijn.nl.  1 januari vertrok Diederik en hebben we zijn LDN account over gezet naar zijn opvolger Ronald Hemerik, zie https://nl.linkedin.com/in/janegoodall2/nl. Per 1 juli is echter Ronald ook vertrokken en nu is voorzitter Karin Bloem de nieuwe owner. Ondanks al deze wisselingen van de wacht is de Linkedingroep actief gebleven en is niet verloren geraakt. De leden hebben er zelfs niets van gemerkt ;-) zie ook http://linkedin-dierenwelzijn.nl/ldn_moderatoren___managers.htm

Verder worden er 2 LDN discussiemoderatoren toegevoegd. Deze dienen als motor binnen het LDN netwerk, zijn er om connections binnen te halen en om af en toe een bericht te plaatsen namens de moederorganisatie als die dat zelf niet doet. Deze berichten halen we uitsluitend vanaf de website van de moederorganisatie. Wij schrijven niet, wij doen alleen maar copy-paste !

Donald is beheerder in ALLE 51 LDN groepen en doet de eerste lijns intake van nieuwe leden en het modereren van discussies. Daarnaast hebben in principe ook de andere LDN bestuursleden manager rechten voor alle groepen zodat dus Isabelle, Richard en David kunnen ingrijpen als zaken uit de klauwen lopen. Is nog nooit nodig geweest maar beter safe dan sorry !

De eerste weken zijn altijd het spannendst : hoe pakt de social media coördinator het op, hoe zijn de contacten met het bestuur, is er voldoende content op de website, zijn er regelmatig updates, is er een nieuwsbrief, hoe is het “gevoel” en vooral : welk beginnersfouten worden er nu weer gemaakt.

En je gelooft het niet : elke nieuwe groep brengt weer zijn eigen onverwachte zottigheid mee : zo hadden we onlangs een groep – nee we zijn discreet en noemen geen namen ;-) – die we vanuit LDN netjes hadden gevuld maar waar na een week alle berichten “weg” waren. Bleek dat de social media coördinator netjes alle berichten na ze gelezen te hebben deze te deleten “ want ik heb ze al gelezen “ ;-)  Achter af best om te lachen ! Daarom dat we ook na een week of 2 pas fase 2 in gaan het uitnodigen van nieuwe leden vanuit de database.

HET GEHEIM VAN LDN

Of eigenlijk ook niet want iedereen weet het ;-) is KRUISBESTUIVING. Wij gaan er vanuit is dat je aansluit op Linkedin om te LINKEN en te NETWERKEN. Vandaar dat we er van uitgaan dat in principe iedereen open staat voor uitnodigingen voor andere dierenwelzijnsgroepen. Want is het niet logisch dat een lis van Linked AAP ook interesse zal hebben in Linked JANE GOODALL ? en dat een lid van Linked SEA SHEPHERD ook interesse zal hebben in Linked LENIE T HART ? en dat een lid van Linked DIERENWELZIJN & DIERENBESCHERMING ook interesse zal hebben in Linked DIERENPOLITIE ?

We hebben een systeem opgezet waarbij via een algoritme leden die zijn aangesloten bij 1 groep een uitnodiging krijgen van nog een andere soortgelijke groep, iemand die bij 2 groepen is aangesloten voor 2 andere groepen enz. zodat als men steeds de uitnodigingen blijft accepteren men uiteindelijk bij ALLE 50 LDN groepen is aangesloten

Met een maximum van 4 groepsuitnodigingen per week – gebruikelijk op de maandag en de donderdag elk 2 groepsuitnodigingen batches verzonden – duurt het nog  12 weken – dus 3 maanden – voordat men aangesloten is bij alle groepen.

Haakt men voortijdig af door het niet reageren op de uitnodigingen dat stoppen die dus van zelf. We hebben verspreid over alle 51 groepen afgelopen 8 jaar circa een half miljoen uitnodigingen verstuurd, dat heeft ons dus een 88.000 groepsleden opgeleverd.

En ja : af en toe krijgen we een klacht binnen met een kreet als “ stop eens met die SPAM ”, maar dat zijn er niet meer dan 1 of 2 per maand. Dan sturen we direct een excuusmailtje terug en zitten de persoon in onze database op NO MAIL. Op dit moment zijn dat er het circa 40 . Gezien het aantal van 26.000 unieke leden is dit echt te verwaarlozen !

GRATIS maar NIET VRIJBLIJVEND

We hebben een netwerk opgezet van 51 samenwerkende dierenwelzijnsgroepen – ok, we zijn er ons van bewust dat die samenwerking flinterdun is en eigenlijk bestaat uit samenwerking met LDN en nauwelijks onderling ) maar in ieder geval helpen we elkaar via de centrale database waardoor iedereen groeit.

De moederorganisaties krijgen op aanvraag 1 x per jaar de namen en mailadres van hun eigen Linkedingroepsleden toegestuurd om importeren in hun eigen mailingbestand  en ze zo uit te nodigen voor hun nieuwsbrief of om donateur van de moederorganisatie te worden

Met uitzondering van Donald heeft NIEMAND inzage in de ledenbestanden van de andere groepen. Dus het IFAW hoeft niet bang te zijn dat bijvoorbeeld de WAP hun leden + mailadres zou krijgen. We weten allemaal wat een geverifieerd mailadres waard is ;-)

Momenteel zitten we op 26.000 unieke leden. Vorig jaar hebben we een overzicht gemaakt van de toen 8000 Nederlandstalige leden. We kamen uit op een 600 dierenartsen, 400 perscontacten, 300 BOA’s / LID / Dierenpolitie, 200 politieke contacten ( tweede kamer, provincie en  gemeenteraadsleden ed  ), 100 leden die werkten bij diervoerleverancies fabrieken ed. Verder kunnen we rustig stellen dat met minstens de helft van alle medewerkers/ bestuursleden/vrijwilligers van dierenwelzijnsorganisaties die ook op Linkedin actief zijn direct of indirect contact hebben.

We hebben dus veel te bieden, en dat doen we allemaal gratis.

Maar NIET vrijblijvend ! we verwachten daarvoor van de moederorganisatie dat deze actief is in haar eigen Linkedin groep en in het promoten daarvan. Niet meer, maar zeker ook niet minder ;-)
.
                                                                
.